Hallo en welkom op mijn blog. Ik hoop jullie te inspireren en motiveren om zelf lekker aan "de kook en bak" te gaan. Op die manier weet je wat je eet! Op dit blog vind je recepten die eenvoudig te maken zijn. Ik kook zo veel mogelijk biologisch en probeer de "slechte" E- nummers te vermijden. Daarvoor gebruik ik het boekje: "Wat zit er in uw eten". Veel lees, kijk en eet plezier!

zondag 3 juli 2011

Lekker met dragon.


















Vandaag uit een oud kookboek een recept voor dragonsaus gemaakt. Deze saus had ik vorig jaar gegeten in een restaurant in Epen/Limburg. De dragon daarna meteen in de tuin geplant maar er mee koken was er nog niet van gekomen. Na vandaag ga ik het vast vaker gebruiken. En zo'n sausje maken is super makkelijk, je kan er ook andere smaken in doen. Lekker bij kip, rijst, sla, en wat stokbrood.

Nodig:
Basis
40 gr boter en bloem.
0.5 dl water en 1 bouillon blokje
1 eigeel (eventueel weg laten)

smaakmaker:
2 takjes verse dragon

1. Smelt de boter en roer de bloem er door. Laat de bloem even garen, een klein 5 minuten moet voldoende zijn.
2. Als het een mooi glad sausje is het bouillon blokje en het water beetje bij beetje toevoegen. Nu ook de dragon toevoegen. Blijven roeren.
3. Het eigeel los roeren en mengen met een beetje van de saus. Dan door de saus roeren. Pan wel van het vuur af, niet meer laten koken.
4. De smaken in laten trekken en eventueel  op smaak brengen met zout en peper.

Wij hadden er stukjes kipfilet gebakken met spekjes en ui met courgette er bij.


Ragout
Dit basisrecept gebruik ik ook om zelf ragout te maken. Voor meer smaak kun je een uitje en/of knoflook in de boter  mee fruiten, niet laten kleuren. Het ei hoeft er niet in. In plaats van bouillon kun je ook melk, scheutje witte of rode wijn of een beetje tomaten saus gebruiken. Als je er maar voor zorgt dat de verhouding bloem en boter gelijk is!
Als de ragout klaar is kun je er kippenvlees, rundvlees of champignons door scheppen. Voor een mooi effect mik je er nog een handje verse peterselie en/of bieslook door!
Zo en daar kan geen blikje ragout tegen op!


Geen opmerkingen: